تبلیغات
تفسیر و فلسفه - متن و ترجمه مقدمه تفسیر المیزان - بخش 4



 
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

 
 
نویسنده : مهدی ابراهیمی نژاد
تاریخ : پنجشنبه 30 آذر 1396
نظرات
.

  46. و قد تحصل من هذه البیانات الموضوعة على هذه الطریقة من البحث استفراغ الكلام فیما نذكره.

1- المعارف المتعلقة بأسماء الله سبحانه و صفاته من الحیاة و العلم و القدرة و السمع و البصر و الوحدة و غیرها، و أما الذات فستطلع أن القرآن یراه غنیا عن البیان.

2- المعارف المتعلقة بأفعاله تعالى من الخلق و الأمر و الإرادة و المشیة و الهدایة و الإضلال و القضاء و القدر و الجبر و التفویض و الرضا و السخط، إلى غیر ذلك من متفرقات الأفعال.

3- المعارف المتعلقة بالوسائط الواقعة بینه و بین الإنسان كالحجب و اللوح و القلم و العرش و الكرسی و البیت المعمور و السماء و الأرض و الملائكة و الشیاطین و الجن و غیر ذلك.

4- المعارف المتعلقة بالإنسان قبل الدنیا.

5- المعارف المتعلقة بالإنسان فی الدنیا كمعرفة تاریخ نوعه و معرفة نفسه و معرفة أصول اجتماعه و معرفة النبوة و الرسالة و الوحی و الإلهام و الكتاب و الدین و الشریعة، و من هذا الباب مقامات الأنبیاء المستفادة من قصصهم المحكیة.

6- المعارف المتعلقة بالإنسان بعد الدنیا، و هو البرزخ و المعاد.
7-
 المعارف المتعلقة بالأخلاق الإنسانیة، و من هذا الباب ما یتعلق بمقامات الأولیاء فی صراط العبودیة من الإسلام و الإیمان و الإحسان و الإخبات و الإخلاص و غیر ذلك
.

* بنا بر این از آنچه تاکنون بیان کردیم به دست آمد، که ما در این تفسیر به منظور اینکه به طریقه اهل بیت (علیهم‏السلام) تفسیر کرده باشیم تنها در جهات زیر بحث می‏کنیم :

1- معارفی که مربوط است به اسماء خدای سبحان و صفات او، از حیات، و علم، و قدرت، و سمع، و بصر، و یکتائی، و امثال آن، و اما ذات خدای عز و جل، بزودی خواهی دید که قرآن کریم آن ذات مقدس را غنی از بیان می‏داند.

2- معارف مربوط به افعال خدایتعالی، چون خلق، و امر، و اراده، و مشیت، و هدایت، و اضلال، و قضاء، و قدر، و جبر، و تفویض، و رضا، و غضب، و امثال آن، از کارهای متفرق.

3- معارفی که مربوط است بواسطه‏هائی که بین او و انسان هستند، مانند حجابها، و لوح، و قلم، و عرش، و کرسی، و بیت المعمور، و آسمان، و زمین، و ملائکه، و شیطانها، و جن، و غیر ذلک.

4- معارفی که مربوط است به خود انسان در زندگی قبل از دنیا.

5- معارفی که مربوط است بانسان در دنیا، چون تاریخ پیدایش نوع او، و خودشناسیش، و شناسائی اصول اجتماعی، و مسئله نبوت، و رسالت، و وحی، و الهام، و کتاب، و دین، و شریعت، که از این باب است مقامات انبیاء، که از داستانهای آنان استفاده می‏شود، همان داستانهائی که قرآن کریم از آن حضرات حکایت کرده است.

6- معارف مربوط به انسان در عوالم بعد از دنیا، یعنی عالم برزخ و معاد.

7- معارف مربوط به اخلاق نیک و بد انسان، که مقامات اولیاء در صراط بندگی یعنی اسلام و ایمان و احسان و اخبات و اخلاص و غیر ذلک مربوط به این معارف است.

   47. و أما آیات الأحكام، فقد اجتنبنا تفصیل البیان فیها لرجوع ذلك إلى الفقه.

و قد أفاد هذه الطریقة من البحث ارتفاع التأویل بمعنى الحمل على المعنى المخالف للظاهر من بین الآیات، و أما التأویل بالمعنى الذی یثبته القرآن فی مواضع من الآیات، فسترى أنه لیس من قبیل المعانی.

* و اما آیاتی که مربوط است به احکام دینی، در این تفسیر پیرامون آنها بحث نشده، چونکه بحث پیرامون آنها مربوط به کتاب فقه است نه تفسیر.

نتیجه این طریقه از تفسیر این شده که در تمامی این کتاب و در تفسیر همه آیات قرآنی یک بار هم نمی‏بینی که آیه‏ای را بر معنائی خلاف ظاهر حمل کرده باشیم، پس در این کتاب تاویلی که دیگران بسیار دارند نمی‏بینی، بله تاویل به آن معنائی که قرآن در چند جا اثباتش می‏کند، به زودی خواهی دید که آن تاویل اصلا از قبیل معانی نیست.

    48. ثم وضعنا فی ذیل البیانات متفرقات من أبحاث روائیة نورد ما تیسر لنا إیراده من الروایات المنقولة عن النبی (صلى الله علیه وآله وسلم) و أئمة أهل البیت سلام الله علیهم أجمعین من طرق العامة و الخاصة، و أما الروایات الواردة عن مفسری الصحابة و التابعین.فإنها على ما فیها من الخط و التناقض لا حجة فیها على مسلم.

* سپس در هر چند آیه بعد از تمام شدن بحثها و بیانات تفسیری، بحث‏هائی متفرق از روایات قرار داده‏ایم، و در آن بان مقدار که بر ایمان امکان داشت، از روایات منقوله از رسول خدا (صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم) و ائمه اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین هم از طرق عامه و هم خاصه ایراد نموده‏ایم، و اما آن روایاتی که از مفسرین صحابه و تابعین چیزی نقل می‏کند، در این کتاب نقل نکردیم، برای اینکه صرف نظر از اینکه روایاتی است در هم و بر هم، کلام صحابه و تابعین حجیتی برای مسلمانان ندارد، ) مگر روایاتی که بعنوان موقوفه نقل شده است (.

    49. و سیطلع الباحث المتدبر فی الروایات المنقولة عنهم (علیهم السلام)، أن هذه الطریقة الحدیثة التی بنیت علیها بیانات هذا الكتاب، أقدم الطرق المأثورة فی التفسیر التی سلكها معلموه سلام الله علیهم.

ثم وضعنا أبحاثا مختلفة، فلسفیة و علمیة و تاریخیة و اجتماعیة و أخلاقیة، حسب ما تیسر لنا من البحث، و قد آثرنا فی كل بحث قصر الكلام على المقدمات المسانخة له، من غیر تعد عن طور البحث.

* و بزودی اهل بحث اگر در روایات منقوله از ائمه (علیهم‏السلام) دقت بفرمایند مطلع خواهد شد که این طریقه نوینی که بیانات این کتاب بر آن اساس نهاده شده، طریقه‏ای جدید نیست، بلکه قدیمی‏ترین طریقه‏ای است که در فن تفسیر سلوک شده، و طریقه معلمین تفسیر سلام الله علیهم است.

البته در خلال این کتاب بحث‏های مختلف فلسفی، و علمی، و تاریخی، و اجتماعی، و اخلاقی، هست، که در آنها نیز به مقدار وسعمان بحث کرده‏ایم، و در همه این بحث‏ها به ذکر آن مقدماتی که سنخیت با بحث داشته اکتفاء نموده، و از ذکر مقدماتی که مقدمیت ندارد، و خارج از طور بحث است خودداری نمودیم.

   50. نسأل الله تعالى السداد و الرشاد فإنه خیر معین و هاد الفقیر إلى الله: محمد حسین الطباطبائی

* و سداد و رشاد را از خدای تعالی مسئلت می‏نمائیم که بهترین یاور و راهنما است. فقیر الی الله محمد حسین طباطبائی



می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
 
بسم الله الرحمن الرحیم.
با یاری خداوند مباحث درسی در زمینه تفسیر قرآن کریم و حکمت اسلامی(فلسفه) با رویکرد آموزشی تهیه و عرضه میگردد.
امید آنکه موجب رضایت خاطر حضرت صاحب الزمان(عج) و خدمتی کوچک به جویندگان معارف شیعی باشد، ان شاءالله.

مهدی ابراهیمی نژاد